Nákupní rádci

Jak vybrat cyklotrenažér

Pokud vybíráte cyklotrenažér, je důležité si určit, zda sháníte trenažér na kondiční šlapání s cílem spálit nadbytečný tuk, nebo jste zkušený sportovec a kolo chcete na aktivní a pravidelné tréninky.

  • Velikost rámu stroje a rozsah nastavení sedla a řídítek se vybírá s ohledem na váhu a výšku budoucího uživatele. Další důležitou věcí je požadavek na šlapání ve stoje. Levnější cyklotrenažéry nejsou na šlapání ve stoje bez ohledu na značku konstruované a jejich životnost je pak velmi krátká.
  • Za jednu z nejzásadnějších věcí pak považujeme způsob zajištění záručního a pozáručního servisu a dostupnost náhradních dílů, která je hlavně u levnějších značek velmi problémová. Zákazníci si to často neuvědomují, ale u většiny nespecializovaných prodejců je třeba stroj v případě problému rozebrat a zaslat na reklamaci, což je velmi nepříjemné a zdlouhavé.
  • Na trhu je ale i několik specializovaných firem, které stejně jako my zajišťují servis u zákazníka doma v případě poruchy stroje. Pokud tedy se strojem máte nějaký problém, technik dojede na místo a závadu odstraní, případně na naše náklady stroj odveze a přiveze.

Cyklotrenažér – jaký brzdný systém?

Rozlišujeme tři typy brzdných systémů.

Čelisťová neboli přítlačná brda je sice trochu hlučnější, ale patří mezi ty nejpoužívanější. Odpor zde vytváří jedna či dvě destičky s nalepeným filcem, které tlačí na setrvačník a tím jej mechanicky brzdí (Po čase je třeba destičky z důvodu opotřebení vyměnit, (při pravidelném tréninku v řádu několika let), výhodou je pak neomezeně velká zátěž. Tento systém používají většinou spinningová kola bez volnoběhu.

U magnetické brzy je odpor šlapání tvořen permanentním magnetem, který se přibližuje a vzdaluje k setrvačníku a tím mění brzdný účinek. Tento systém je bezesporu nejoblíbenější, hlavně tím, že má naprosto tichý chod a nízkou opotřebovatelnost.

Indukční brzda se používá výjimečně a princip spočívá v tom, že cívka s elektromagnetem, počítač řídí proud v cívce a tím mění sílu magnetického pole. Výhodou je větší přesnost měření, nevýhodou velmi vysoké ceny těchto strojů začínající na cca 60 000 Kč, a i velmi drahé opravy v případě poruchy základové desky či elektroniky.

Nosnost a ergonomie rámu

Nosnost cyklotrenažéru udává výrobce, ale ne vždy jsou uvedené údaje reálné hlavně s ohledem na dlouhodobou životnost stroje. Doporučujeme orientovat se dle hmotnosti stroje. Hmotnost stroje vám napoví, kolik materiálu je na stroji použito, jak masivní je rám a co vydrží. Hmotnost neukáže kvalitu zpracování a použitých materiálů a na tom samozřejmě také velice záleží.

Ergonomie rámu u značkových strojů se používají roky osvědčené konstrukce rámu, takže se není čeho bát. Ve většině případů je kolo vybaveno nastavitelným sedlem výškově horizontálně i jeho sklon.

Problém může nastat u neznačkových cyklotrenažérů a často jej nelze vyřešit ani nastavením sedla či řídítek. Problém bývá především u vyšších osob přes 180 cm, ale výjimkou není problematický posed i drobných osob, které „nedosáhnou“ na řídítka. Je tedy důležité vybrat správný model s ohledem na velikost rámu, maximální výšku řídítek a rozsah nastavení sedla.

Šlapací střed cyklotrenažéru

  • Šlapací střed je jedním z nejdůležitějších dílů, který zásadně ovlivňuje nejen kvalitu vašeho tréninku, ale ovlivňuje i tichost chodu a životnost stroje. Rozlišujeme dva typy šlapacího středu – miskový a ložiskový.

Rozeznat je lze na první pohled. Miskový šlapací středy mají jednodílnou ohnutou kliku, která prochází tělem cyklotrenažéru. Tento typ se používá do levných strojů do 5000kč a rychle se opotřebí, takže je nutné je pravidelně seřizovat.

  • Naopak lepší modely mají středové složení klikami na čtyřhran známé z klasického kola. Tento šlapací střed je v případě kvalitního provedení bezúdržbový a tichý. Samozřejmě i u tohoto středu se kvalita provedení a životnost výrazně liší dle jednotlivých výrobců a kategorie stroje.

Hlavně při požadavku na šlapání ve stoje je důležité věnovat kvalitě celého středového uložení důraz (ani kvalitní ložiska uložená v mizerném materiálu rámu nejsou nic platná. Každopádně bychom doporučili cyklotrenažéry s klasickým ložiskovým šlapacím středem na čtyřhran.

Setrvačník, jeho hmotnost a převod

Každý cyklotrenažér je osazen setrvačníkem, jehož hmotnost zajišťuje plynulost šlapání hlavně na vyšších zátěžích, jeho potřebná hmotnost ale souvisí i s typem brzdy (u cyklotrenažéru s magnetickou brzdou stačí pro stejnou plynulost o menší váha setrvačníku).

Důležitý je převod setrvačníku. Prodávají se setrvačníky bez volnoběhu, které můžete znát z hodin spinningu. Setrvačník je propojen s pedály a ty se točí stále s ním, i když nešlapete. Naopak toho je setrvačník s volnoběhem, který se více podobá klasickému šlapání na kole. Když nešlapete, šlapky se zastaví s vaši nohou a setrvačník se točí přirozeně dál.

Pro osoby zvyklé docházet na spinnig tedy doporučujeme koupit spinningové kolo s pevným náhonem, pro příznivce cyklistiky pak spíše cyklotrenažér s volnoběhem.

Cyklotrenažér – jaké sedlo, pedály, uchycení 

Stejně jako na klasickém kole i cyklotrenažéry jsou osazeny různě kvalitními komponenty. Důležitý je ale rozdíl v odlišnosti trnů a závitů na které se komponenty instalují a mohou se lišit.

Pří výběru kola dbejte hlavně na to, aby měl trenažér standartní rozměr trnu sedla. V případě že by vám sedlo nevyhovovalo, lze to snadno vyměnit za jiné cyklistické sedlo. Pedály jsou ve většině případů vybaveny klipsnou a u některých modelů i SPD nástavci pro speciální cyklistickou obuv.

U modelů do cca 5 000,- jsou většinou šlapky plastové, u dražších pak už trvanlivější kovové, nebo hliníkové. Hlavně při požadavku na instalaci vlastních cyklistických pedálů je opět dobré hlídat, zda kupovaný model má standardní 14 mm závit.

Jaké vybrat ovládání zátěže cyklotrenažéru?

  • Nejjednodušší systém ovládání zátěže je manuální s otočným regulátorem. Zátěž snadno nastavíte otáčením mechanického regulátoru, který ovládá mechanickou brzdu.

U elektronicky řízeného modelu zátěž ovládáte přes počítač stroje, případně i přes SMART telefon či tablet. Požadovanou zátěž nastavíte buď ručně tlačítky + a – na displeji stroje, nebo se mění dle předvoleného programu sama, automaticky během šlapání.

  • Druhou možností je zátěž nastavovat elektronicky pomocí tlačítek na displeji, nebo se mění dle předvoleného programu sama. Počet a typy programů se liší dle jednotlivých modelů a značek, zpravidla bývá cyklotrenažér vybaven několika profilovými tréninky (zátěž se mění dle zvoleného profilu trati, který stejně jako vaši polohu vidíte na displeji cyklotrenažéru), možností vytvoření vlastního tréninku, případně speciálním HRC programem korigujícím zátěž dle vaší tepové frekvence. Posledně jmenovaný program má ale význam jen v případě, že cyklotrenažér komunikuje s hrudním pásem měřícím přesně tepovou frekvenci.

Měření tepu je klíčovým údajem pro účinné cvičení ať už ke spalování tuku, nebo fyzickou kondici. Většina modelů je vybavena dotykovými snímači na řídítkách nebo madlech stroje. Tyto tzv. hand puse jsou spíše orientační. Pokud chcete měřit tep během celého tréninku a přesně, určitě investujte do cyklotrenažéru s přijímačem signálu od hrudních pásů (ať už analogové, nebo přes Bluetooth).

Vybrané modely elektronicky ovládaných cyklotrenažérů jsou pak vybaveny i přímo grafickou LCD obrazovkou, případně  bluetooth umožňující komunikaci s tréninkovými aplikacemi, jízdu na GOOGLE Maps a ovládání zátěže přes SMART phone, či tablet. Tomuto tématu se díle věnuje samostatný odstavec „Virtuální trénink na GOOGLE Maps“.

Virtuální trénink na GOOGLE Maps!

Vybrané modely elektronicky řízených cyklotrenažérů mají buď rovnou na displeji, nebo přes bluetooth napárovaný tablet po stažení patřičné aplikace široké možnosti individuálních tréninků, jejich ukládání, zobrazení grafů s průběhem tréninku, jízdu na GOOGLE Maps, či reálnou krajinou atd.. Jednoduše si vytvoříte svou vlastní trať na GOOGLE Maps a následně jí projíždíte doma na svém trenažéru metr po metru.

Možnosti se liší dle konkrétních značek a aplikací. Jak tomu už bývá, aplikace ZDARMA bývají obvykle jednodušší, nemají tak propracovanou grafiku a poskytují jen základní funkce, na druhou stranu dokonalejší placené aplikace pak mají i možnost závodů, reálných video tratí apod..

Transportní kolečka, stabilita cyklotrenažéru

Pro snadnou manipulaci se strojem jsou většinou eliptické trenažery vybavené přepravními kolečky, které vám umožňují stroj v případě potřeby přesunout na požadované místo.

Většina modelů má i seřizovací nožičky na vyrovnání drobných nerovností podlahy mezi přední a zadní částí stroje, aby cyklotrenažér pevně stál a nekýval se, což působí při šlapání rušivě.

U levnějších modelů je vyrovnání řešeno excentrickou koncovkou nožičky, u lepších cyklotrenažérů pak přímo seřizovacím otočným regulátorem na koncovce nohy.

Výhody koupě cyklotrenažéru u specializované firmy

Osobně bych věci jako je jízdní kolo, sekačka, nebo právě cyklotrenažér nikdy nekoupil v klasickém všeobecném eshopu nebo marketu, protože ze zkušenosti vím, že cokoli následně člověk potřebuje, má smůlu.

Při koupi u specializované odborné firmy získáte řadu výhod:

  • možnost dodání cyklotrenažéru včetně montáže technikem u vás doma
  • poprodejní poradenství s obsluhou produktu, pokud si nebudete s čímkoli vědět rady – námi prodávané produkty známe a s jejich obsluhou vám rádi poradíme
  • zajištění záručního servisu technikem přímo u vás doma – pokud budete mít se strojem jakýkoli problém, bez nutnosti cyklotrenažér rozebírat a posílat na servis k prodejci či dovozci jak je běžné u většiny firem
  • prodlouženou záruku – na většinu strojů nabízíme prodlouženou záruku a to na celý stroj, případně jeho nejdůležitější části. Proto pokud je pro vás délka záruky důležitá, vždy si před koupí pečlivě zkontrolujte skutečnou délku záruky poskytované prodejcem na jednotlivé části stroje.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.